دلم رميده شد و غافلم من درويش


نگاهی به آواز دوم از آلبوم بیداد استاد شجریان.

این آواز علاوه بر زیبایی های شنیداری که حاصل همکاری تار استاد بیکچه خانی

و آواز استاد شجریان می باشد، از نقطه نظر ترکیب بسیار زیبا و استادانه ی گوشه های مختلف

و مرکب خوانی دارای اهمیت است.

البته این آواز در کنار سر و صدا و جنجالی که آواز اول این آلبوم به پا کرد، اقبال کمتری

برای درخشش در بین شنوندگان موسیقی پیدا کرد.

معمولا دوست داران آواز وقتی صحبت از آلبوم بیداد می شود، بیشتر از آواز اول یاد میکنند

که با این غزل در بیداد خوانده شده:

 یاری اندر کس نمی بینم یاران را چه شد؟

                                          دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟

هرچند خود من هم بسیار تحت تاثیر این اثر عظیم قرار گرفته ام ولی به نظرم به اندازه ی کافی

بدان پرداخته شده است.

ولی آواز دوم حال و هوای دیگری دارد.

هرقدر که آواز اول به مسائل اجتماعی و گلایه از بدی ایام و حق ناشناسی یاران و دور روزگاران 

می پردازد، همانقدر آواز دوم به معشوق و پریشانی دل و ساقی و ساغر نظر دارد.

که در این میان نوای خوش شجریان غوغا می کند و دل ما را رمیده می سازد.

بارها گفته ام که اگر حافظ می دانست روزی غزل هایش را شجریان خواهد خواند، بسیار بیش از 

اینها غزل می سرود.

آواز: استاد شجریان

تار: استاد بیکچه خانی

غزلیات: حافظ


1 باغبان گر پنج روزي صحبت گل بايدش

بر جفاي خار هجران صبر بلبل بايدش

درآمد همايون (جمله اول)

اي دل اندر بند زلفش از پريشاني منال

مرغ زيرك چون به دام افتد تحمل بايدش

درآمد همايون (جمله دوم)

رند عالم سوز را با مصلحت بيني چه كار؟

كار ملك است آن كه تدبير تامل بايدش

جمله اول چكاوك

تكيه بر تقوا و دانش در طريقت كافريست

راهرو گر صد هنر دارد توكل بايدش

اوج چكاوك جمله دوم

با چنين زلف و رخش بادا نظر بازي حرام

هر كه روي ياسمين و جعد سنبل بايدش

بيداد

نازها زان نرگس مستانه اش بايد كشيد

اين دل شوريده تا آن جعد و كاكل بايدش

بيات راجع

ساقيا در گردش ساغر تعلل تا به چند؟

دور چون با عاشقان افتد تسلسل بايدش

عشاق

كيست حافظ تا ننوشد باده بي آواز رود؟

عاشق مسكين چرا چندين تجمل  بايدش؟

عشاق فرود به قرچه

حافظ غزليات

مشخصات عروضي:

وزن:‌ فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

بحر: رمل مثمن محذوف


دلم رميده شد و غافلم من درويش

كه آن شكاري سرگشته را چه آمد پيش

قرچه

10 الف و 10 ب چو بيد بر سر ايمان خويش مي لرزم

كه دل به دست كمان ابرويست كافر كيش

10 الف قرچه 10ب رضوي

11 خيال حوصله ي بحر مي پزد هيهات

چه هاست در سر اين قطره محال انديش

حجاز

12 بنازم آن مژه ي شوخ عافيت كش را

كه موج مي زندش آب نوش بر سر نيش

جامه دران

13 ز آستين طبيبان هزاران خون بچكد

گرم به تجربه دستي نهد بر دل ريش

جمله اول كرد بيات

14 به كوي ميكده گريان و سرفكنده روم

چرا كه شرم همي آيدم ز حاصل خويش

جمله دوم كرد بيات

15 نه عمر خضر ماند و نه ملك اسكندر

نزاع بر سر دنيي دون مكن درويش

ابوعطا فرود به عشاق

16 بدان كمر نرسد دست هر گدا حافظ

خزانه يي به كف آر ز گنج قارون بيش

شوشتري فرود به همايون


منبع: کتاب هزار گلخانه آواز



از بیت اول تا بیت هشتم آواز در گوشه های همایون خوانده می شود..

در بیت 8 شاهد فرودی زیبا به شور هستیم.که استاد شجریان آواز همایون را با غزلی دیگر

به شور سوق می دهد. دلم رمیده شد و غافلم من درویش و . . .

و در شور، به حق شوری به پا می کند.

در بیت 11 از شور به ابوعطا می رود حجاز و جامه دران میخواند.

سپس با فغان معروف کرد بیات، آواز را در کردبیات ادامه میدهد

ز آستين طبيبان هزاران خون بچكد

گرم به تجربه دستي نهد بر دل ريش

در بیت 15 به زیبایی به همایون فرود می آید و با شوشتری ادامه می یابد و در همایون به اتمام می رسد.



دانلود آواز دوم آلبوم بیداد


آواز ایرانی

آرشیو مطالب آواز ایرانی

زخم و مرگ شعری از لورکا ترجمه و دکلمه ی شاملو

فدریکو گارسیا لورکا در این شعر مرگ ایگناسیو سانچز مخیاس را به گونه ای شگرف می سراید

سال 1934

ایگناسیو در زمان خود یکی از بزرگترین گاوبازان اسپانیا بود و آنگونه که خود لورکا از او یاد می کند

ایگناسیو منش و خویی پهلوانانه و جوانمردانه داشته است.

این دو در حدود 10 سال با هم دوست صمیمی بوده اند.تا لحظه ی مرگ ایگناسیو.

لورکا به گونه ای اعجاب انگیز مرگ دوستش را با ادبیات روایی به نمایش میگذارد

از مرگ ایگناسیو می نویسد تا او را جاودانه کند.با شعری که در تاریخ جاودانه شد.

از سویی دیگر ما فهم و درک زیبایی این شعر عظیم را مدیون شاملوی بزرگ هستیم

که با ترجمه ی این شعر، خود حماسه ای دیگر، هم اندازه با شعر لورکا آفریده است.

شما با خواندن این شعر براحتی می توانید صحنه ی مرگ ایگناسیو را تجسم کنید و با

حال و هوای آن دوران همراه شوید.

موزیک متن هم بسیار زیبا و مناسب انتخاب شده و این توانایی را دارد که براحتی شنونده را

به فضای میدان گاوبازی در آن دوران در اسپانیا ببرد.

در این فایل که برای دانلود گذاشتم، شاملو دو شعر از لورکا رو دکلمه می کنه

اولی که همون مرثیه ای برای مرگ ایگناسیو هست

دومی هم شعر کمانداران هست که اون هم به نوبه ی خود زیباست.

شما رو به شنیدن این دکلمه ی زیبا با صدای گرم شاملو دعوت می کنم.

متن شعر در ادامه ی مطلب


دانلود دکلمه ی زخم و مرگ با صدای شاملو

 


آواز ایرانی

آرشیو مطالب آواز ایرانی

ادامه نوشته

کنسرت شهرام ناظری تلفنی

امشب دوستی قدیمی و عزیز بهم sms داد (حالا همون پیامک)

:  "جات خالی الان کنسرت شهرام ناظریم! یادت کردم!"

منم بهش زنگ زدم تا صدای کنسرت رو بشنوم.

خیلی خوب بود.

یاد شبی افتادم که رفته بودم کنسرت استاد شجریان.چه شبی بود

سراسر شور و مستی

عاشق شدم من

همه ما توی زندگی حداقل یک بار عاشق شده ایم
ولی این حس و حال برای هر کسی متفاوته
به نظر من عاشق شدن انوشیروان روحانی خیلی زیبا و لطیف بوده
می پرسید از کجا میدونم؟
گواهم آهنگ زیبایی ست که ساخته
آهنگ عاشق شدم من
من موندم این بشر اینهمه لطافت و ظرافت در آثارش رو از کجا آورده
براستی چند نفر هستند که میتونند همچین آثار دلنشین، همه پسند و لطیفی بسازند
البته نباید از تاثیر شگرف صدای بانو عهدیه غافل بود
بی شک بخش اعظم زیبایی این اثر، توانایی های بالای صدای ایشان است
در اینجا من بیشر تمرکزم بر روی آهنگسازی این اثر است وگر نه شکی نیست که کلام شهیار قنبری در سرودن شعر این اثر، تاثیری همسان با کار آهنگساز و خواننده دارد
خوشا بحال کسانیکه با این ترانه ی زیبا عاشق شده اند و عاشقی کرده اند.

ترانه ی بسیار زیبای عاشق شدم من

آهنگساز: انوشیروان روحانی

انوشیروان روحانی

 

خواننده: بانو عهدیه

شاعر: شهیار قنبری


عاشق شدم من در زندگانی

بر جان زد آتش عشق نهانی

 یک سو غم او یک سو دل من در تار موئی

در این میانه دل می کشاند ما را به سوئی


 عاشق شدم من در زندگانی

بر جان زد آتش عشق نهانی

 جانم از این عشق بر لب رسیده

اشک نیازم بر رخ چکیده

 یک سو غم او یک سو دل من در تارموئی

در این میانه دل می کشاند ما را به سوئی

 زین عشق سوزان بی عقل و هوشم

می سوزم از عشق اما خموشم

 ای گرمی جان هر جا که بودی بی ما نبودی

هر جا که رفتی من با تو بودم تنها نبودی

 یک سو غم او یک سو دل من در تارموئی

در این میانه دل می کشاند ما را به سوئی

 

دانلود ترانه ی عاشق شدم من با صدای بانو عهدیه


واقعا چرا دیگه شاهد خلق چنین آثاری نیستیم؟

صفا و حال از موسیقی ما رخت بربسته؟

شاید دل آهنگسازان ما دیگر حال و صفا ندارد.

شاید بی تقصیر هم نیستند


آواز ایرانی

آرشیو مطالب آواز ایرانی

جواب مسابقه تپق

متاسفانه اونطور که انتظار میرفت نشد و عده ی کمی جواب دادند

http://kasra-avaz.blogfa.com/post-356.aspx

عده ای هم گفتند که مسابقه آبکی بود

ولله هدف اصلی از این کار، این بود که این اثر زیبا بیشتر شنیده بشه

هرچند، خودم هم قبول دارم که مسابقه ی جالبی نبود

استاد بنان در آواز برنامه ی برگ سبز شماره ۶۳ جایی از آواز رو اشتباه میخونن

که خیلی زود اصلاح میکنند

خار ارچه جان بکاهد، گل عذر آن بخواهد

که استاد میفرمایند: خار ارچه گل...

کسانیکه جواب صحیح دادند

اولین نفر:

یه دوست

آواز اصیل ایرانی (نویسنده ی وبلاگ آواز اصیل ایرانی)

محمد علی

 

بهر حال ممنونم که دقت کردید و گوش دادید


آواز ایرانی

آرشیو مطالب آواز ایرانی