شب یلدا با بنان

باغ ویران است و مرغان بینوا ایوان تهی

                                                 ای بنان آخر کجایی تا نوایی سر دهی

امسال صدمین سالگرد تولد کسی ست که صدایش برای همیشه جاودانه شد.

صدایی که شاید هرگز همانندی نخواهد داشت.

در اردیبهشت سال هزار و دویست و نود، غلامحسین بنان دیده بر جهان گشود.

چه سعادتمندیم که این شانس را داشتیم که پس از او به دنیا بیاییم و از نعمت شنیدن صدای بی نظیرش بهره مند شویم.

استاد شجریان را همیشه می ستایم، بخاطر همه ی آنچیزی که از او سراغ داریم

صدای پر طنینش، قدرت و تکنیک خارق العاده اش و شاهکارهایی که خلق کرده است

ولی با این همه، استان بنان برای من چیز دیگری ست.

در آواز دو نکته متفاوت وجود دارد، صدای خوش و خوانش خوش یا همان خوش خوانی

بنان هر دو را به بهترین شکل ممکن دارا ست.

هم صدایی بسیار زیبا، خوش و دلنشین دارد

هم اینکه به زیبایی هرچه تمام میخواند.بدون نقص.

این برای یک خواننده همه چیز است.

گویی جادویی در صدا دارد که مستقیما روح و جان را نشانه میرود

گویی صدای بنان را اول با گوش روح میشنوی، بعد با گوش جسم.

(حتما در جریان هستید که من شاگرد وحید تاج هستم (البته مدتی ست که از کلاس ها دور مانده ام)

و وحید تاج شاگرد مستقیم استاد شجریان.بنابراین از نظر الگویی تقریبا در مسیر الگوی شجریان قرار دارم.

به همین خاطر اینجا شجریان رامقیاس سنجش بنان قرار میدهم).

شجریان چندین اثر از بنان را بازخوانی کرد.

ولی هرگز نتوانست لطافت و دلنشینی آثار اصلی را منتقل کند.

دیلمان شجریان گرچه جلالی تر و با صلابت تر بود ولی با آنهمه تحریر و اوج و فرود، باز مواج بودن و دور و نزدیک شدن و در یک کلام، دیلمانی بودن دیلمان بنان را نداشت (اصلی که به گفته استاد صبا در خوانش دیلمان اجباری ست).

شاید اگر میتوانستیم جلال و صلابت صدای شجریان و لطافت و دلنشینی و البته تکنیک های خاص صدای بنان را درهم آمیزیم

صدایی خلق میشد که بی شک هوش از سر همه گان می ربود و شنونده را مجنون می ساخت.

برای شب یلدای امسال قصد دارم آوازی از این بزرگ مرد تاریخ موسیقی ایران زمین به شما تقدیم کنم

سعی کردم گوشه های آواز را تحلیل کنم ولی نمیدانم چرا این همایون شبیه دیگر همایون هایی که تابحال شنیده ام نیست

هرچند بارها و بارها آن را شنیده ام و خود نیز بارها آن را تمرین کرده و برای دوستان خوانده ام

ولی هنوز در تشخیص دقیق گوشه هایش مطمئن نیستم

اگر ایرادی در تشخیص گوشه ها وجود دارد لطفا در بخش نظرها عنوان کنید تا اصلاح کنم

و اگر هم مطمئن هستید که صحیح تشخیص داده ام، باز در بخش نظرات عنوان کنید تا مطمئن شوم.

آواز:همایون

خواننده: استاد بنان

پیانو: استاد جواد معروفی

غزل: رهی معیری

 

چشم مستت چه کند با من بیمار امشب    این دل تنگ من و این تن بیمار امشب

درآمد همایون

آخر ای اشک دل سوخته ام را مددی    که به جز ناله مرا نیست پرستار امشب

درآمد دوم همایون

بیش از این مرغ سحر خون به دل ریش مکن    که به کنج قفسم چون تو گرفتار امشب

بیداد

سیل اشکم همه دفترچه ی ایام بشست     نرود نقش تو از پرده ی پندار امشب

فرود به همایون

بودم امید چو آیی به سرم سایه مهر      آفتابی شود از سایه پدیدار امشب

بیات راجع

بسته شد هر در امید به هر جا که زدیم    چاره جویی کنم از خانه خمار امشب

فرود به همایون

محتسب خوش دل از آن است که یکباره زدند    کوس رسوایی ما بر سر بازار امشب

بیداد

 

بعد از این آواز زیبا نوبت به تصنیفی به همان زیبایی میرسد

شاهکاری از ارکستر گلها

دانلود آواز همایون استاد بنان


دانلود تصنیف ندانم به چه مانی استاد بنان


آواز ایرانی

خیام و هه ژار

ابر آمدوباز برسرسبزه گریست

بی باده   گلرنگ نمی شاید زیست

این سبزه که امروز تماشاگه ماست

تاسبزه خاک ما تماشاگه کیست

پرژاندی هه ور له دشت وده ر بارانی
بی مه ی بی  ده می تامی ژیان نازانی
وا ئیمه له سه یری سه وزه زارین داخو
سه وزه ی گلی ئیمه کی بکا سه یرانی
"خه ییام به کوردی"
وه رگیراوه ی هه ژار

یکی از دوستان خوبم (مجتبی) یک رباعی زیبا از خیام همراه با برگردان آن به زبان کردی برایم فرستاد

بر آن شدم تا این اثر هنری زیبا را در وبلاگ قرار دهم

با سپاس از مجتبی عزیز

برگردان از، عبدالرحمان شرفکندی (هه ژار- hajar) حکیم سخن کردستان

ای لا مروت با صدای مرتضی احمدی

ابتدا سلام

این بار میخوام ترانه ای متفاوت با آثاری که تابحال در این وبلاگ ارائه شده

خدمت شما معرفی کنم

این وبلاگ بازتابی از علایق من و یا بهتر بگم، سلیقه ی موسیقایی منه

خیلی وقته خودم رو از شنیدن های انحصاری خلاص کردم و دامنه ی تنوع شنیداریم خیلی زیاد شده

شاید سالها قبل فقط و فقط بنان گوش میدادم که بعدها شجریان هم اضافه شد و دیگر هیچ


این بار اما میخوام یه ترانه ی تخت حوضی و یا اصطلاحا کوچه بازاری رو به شما معرفی کنم

هرچند متاسفانه در برخی از فیلم های قبل از انقلاب از این سبک برای خواندن

شعرهای بسیار رکیک و شرم آور استفاده شده ولی اکثرا این سبک مخصوص

به اصطلاح با مرام ها و داش مشتی های روزگار خودش بوده

(اونایی که خیلی ادعای مرام داشتن این سبکی میخوندن)

ترانه ی ای لا مروت یکی از همین هاست

خواننده: مرتضی احمدی


نا مهربونی ، نمی دونم می دونی که عشقت ما رو کشته

تیر نگاهت ، دو تا چشم سیاهت ، مث آهو درشته

رحمی نداری ، بر رنج و دردم

آخر مگه من ، با تو چه کردم

انقدر چرا لج می کنی ، هی چشماتو کج می کنی

ترک منو کردی چرا ، رفتی تو از پیشم کجا

ای لا مروت ، نکن ما رو اذیت ، که هیچ طاقت ندارم

پیش رقیبون ، سیه کردی عزیز جون ، تو روز و روزگارم

 

از اول یار من بودی و این آخر ولم کردی

نمی دونی از این کارت ، چه خاری بر دلم کردی

به من نارو زدی ، باشه باشه ،  ولی باز از تو ممنونم

منه دیوونه رو هشیار کردی ، عاقلم کردی

ای روزگار 

موندم تو دنیا عزیز تنهای تنها ، خوراکم آه و درده

از غصه و غم مامان جون رنگ و رویم مث زردچوبه زرده

یادم نمی ره ، اون شب تو کافه ، کردی با عشوه ، ما رو کلافه

هی با فتی  لاس می زدی ، چشمک به عباس می زدی

حرفایی از عشق و وفا ، هر چی دلت خواست می زدی

ای لا مروت ، نکن ما رو اذیت ، که هیچ طاقت ندارم

پیش رقیبون ، سیه کردی عزیز جون ، تو روز و روزگارم


جناب آقای مرتضی احمدی حتما معرف حضور شما هست

اگه ایشون رو با این عکس بخاطر نمیارید به عکس این دورانشون دقت کنید


دانلود ترانه ی ای لا مروت با صدای مرتضی احمدی


آواز ایرانی

آواز گناه عشق همایون شجریان

گناه عشق آوازی زیبا از آلبوم نقش خیال

صدای ناز همایون

خلق اثری زیبا در گوشه ی بیداد:

آهنگساز: علی قمصری

غزل: شیخ اجل سعدی شیرازی

بیا بیا که مرا با تو ماجرایی هست           بگوی اگر گنهی رفت و گر خطایی هست

روا بود که چنین بی حساب دل ببری       مکن که مظلمه خلق را جزایی هست

به کام دشمن و بیگانه رفت چندین روز     ز دوستان نشنیدم که آشنایی هست

کسی نماند که بر درد من نبخشاید           کسی نگفت که بیرون ازو دوایی هست

در توضیح این آواز به نکته ای بر بروشور آلبوم نقش خیال اشاره میکنم:

در بروشور (( نقش خيال )) اشارتی رفته مبنی بر اينكه: در خلق اركستر و آواز «گناه عشق»، از اشتراكات گوشه‌ی بيداد همايون و Tarantas فلامينكو، بطوری كه از نقطه‌نظر موسيقی سنتی ايران و اسپانيا قابل ارزش و تأمل باشد، با تلفيقی در متن و محتوای اثر و نه صرفاً در اركستراسيون آن استفاده گرديده است)).

دانلود آواز گناه عشق همایون شجریان آلبوم نقش خیال


آواز ایرانی

استاد جواد معروفی، استاد جهانگیر ملک

امروز دو اثر زیبا که حاصل همکاری دو اسطوره موسیقی ایرانی ست را تقدیم میکنم

قطعه ی بوستان، که در دستگاه همایون اجرا شده است

پیانوی استاد جواد معروفی و ضرب استاد جهانگیر ملک

این دو برنامه در یک مجموعه به نام ملودیهای استاد یاحقی شامل پنج سی دی منتشر شده است.

که البته جناب استاد یاحقی این بزرگان را همراهی میکند.

دانلود بوستان با همکاری جواد معروفی و جهانگیر ملک

قطعه ی عطر شراب، در دستگاه شور

دانلود عطر شراب پیانوی معروفی و ضرب ملک در شور


سلطان قلب ها توسط سلطان تار

تکنیک تار نوازی را می توان با تمرین و پشتکار با صرف چند سال وقت فرا گرفت

هم اکنون نیز نوازندگان تار بسیار قابلی در ایران مشغول به کار هستند

ولی چرا نوای تار استاد جلیل شهناز لطف دیگری دارد؟

سریع تر و تکنیکی تر مینوازد؟ مهارت بیشتری دارد؟

نه اینها دلیل جاودانه شدن شهناز نیست

شهناز دلنشین و دلنواز، مینوازد

دلنواز تر از هر نوازنده ای

ویدئویی در یوتیوب پیدا کردم که در آن استاد شهناز آهنگ سلطان قلب ها را می نوازد

این قطعه برای سازهای کششی مانند ویولون ساخته شده

و نواختن آن توسط سازی مانند تار کاری دشوار است

با این حال استاد جلیل شهناز بسیار ساده و خودمانی این آهنگ را می نوازد

تواضع و فروتنی استاد شهناز رو میشه به راحتی حس کرد و شنید

این نوا به راحتی با مخاطب حرف میزنه

بی دلیل نیست که جناب پرویز نی داوود این چنین می سراید:

خشک چوب و خشک سیم و خشک پوست

از کـــــجا می آیــــد ایــن آوای دوســـــت

به دلنشینی و لطافت و البته ظرافت نوای استاد دقت کنید

شاید برای درک بهتر ظرافت های این اثر لازم است چندین بار آن را به دقت بشنوید

لینک از یوتیوب:

سلطان قلبها توسط سلطان تار ایران استاد جلیل شهناز


دانلود اجرای آهنگ سلطان قلبها توسط استاد جلیل شهناز


آواز ایرانی