تو ای پری کجایی  . . .

سرگشته با صدای زنده یاد حسین قوامی

 

حسین قوامی (فاخته ای)

شبی که آواز نی تو شنیدم

چو آهوی تشنه پی تو دویدم

دوان دوان تا لب چشمه رسیدم

نشانه ای از نی و نغمه ندیدم

تو ای پری کجایی که رخ نمینمایی

از آن بهشت پنهان دری نمیگشایی

من همه جا پی تو گشته ام

از مه و می نشان گرفته ام

بوی تو را زگل شنیده ام

دامن گل از آن گرفته ام

تو ای پری کجایی که رخ نمینمایی

از آن بهشت پنهان دری نمیگشایی

دل من سر گشته تو نفسم آغشته تو......

 

به باغ رویاها چو گلت بویم

برآب و آیینه چو مهت جویم

تو ای پری کجایی....

در این شب یلدا ز پی ات پویم

زخواب و بیداری سخمت گویم

تو ای پری کجایی....

مه و ستاره درد من می دانند

که همچو من پی تو سرگردانند

شبی کنار چشمه پیدا شو

میان اشک من چو گل ها شو

تو ای پری کجایی که رخ نمینمایی

از آن بهشت پنهان دری نمیگشایی...

دانلود تو ای پری کجایی (سرگشته)

 

دلیل ماندگاری

واقعا چرا ترانه ها و تصنیف های قدیمی اینقدر با صفا و دلنشین هستند؟

دلیل ماندگاری طراوت این آثار چیه؟

چرا اکثر کارهای امروزی به قول شهرام ناظری تاریخ مصرف دارند؟

خدای نکرده نمیخوام موسیقی غنی ایرانی رو با سبک های تازه به ایران رسیده ی رپ

و  دیگر سبک های زیرزمینی مقایسه کنم ولی میخوام بهش فکر کنید

۳ یا ۴ سال پیش محسن چاوشی خیلی گل کرد و هر جایی میرفتی یا بحث اون بود

 یا صداشو میشنیدی یا یکی داشت با صدایی شبیه اون آهنگهاش رو زمزمه میکرد

الان؟؟ تموم شد.دیگه کمتر کسی محسن چاوشی گوش میده

اونای دیگه که بهتر اصلا حرفش رو هم نزنیم . . .

در سبک رپ هیچ کس و گروه زد بازی  غوغایی به پا کرده بودند

اونا هم خیلی زود فراموش شدن

الان یه کسی اومده با نام  ساسی مانکن و جای قبلی ها رو گرفته

ولی بهتون قول میدم یک سال بعد هیچ کس همچین اسمی رو یادش نمیاد

ولی چرا هر وقت الهه ناز رو گوش میدیم از خود بیخود میشیم؟

چرا سرگشته یا همون تو ای پری کجایی هنوز هم بعد سال های سال برای همه خوشایند و دلنشینه؟

حتی اگه یکی از دوستانتون با صدایی ضعیف اونو زمزمه کنه

چرا بنان همیشه زنده و جاویدانه ولی بعضی از به ظاهر هنرمندان امروزی در عین حیات جسمی

به مرگ هنری رسیده اند؟

از استاد شجریان پرسیدند به نظر شما سبک های جدید و موسیقی های زیرزمینی میتوانند

جای موسیقی اصیل ایرانی را بگیرند و نقش آن را کمرنگ کنند؟

استاد شجریان در جواب گفتند: این سبک ها همچون خزه و جلبک کنار جویبار هستند

ریشه ندارند،زود میرویند وسبز میشوند و به سرعت خشک و نابود میشوند

ولی موسیقی اصیل ما همچون درختی تنومند است که ریشه های آن در اعماق وجود ایرانیان خانه کرده

و از قرن ها پیش بوده و تا همیشه خواهد ماند

یادگار دوست

 

یادگار دوست

هر وقت دلت واسه خدا تنگ شد این آلبوم زیبا رو با دل و جون گوش بده

خیلی وقت بود میخواستم راجع به این اثر ارزشمند استاد شهرام ناظری مطلبی بنویسم

ولی حقیقتش میترسیدم.میترسیدم از اینکه نکنه مطلبی که مینویسم شایسته و در خور این اثر نباشه

من یقین دارم همونطور که مولانا با این اشعار با خدا راز و نیاز میکرده،

کامبیز روشن روان و شهرام ناظری هم با این اثر قصد راز و نیاز با یگانه  محبوب

 ویگانه دوست رو داشتن

من هر بار که این آلبوم رو گوش میدم  اشک فراق از چشمام جاری میشه

اونوقته که دلم میخواد خدا منو بغل کنه

اونوقته که میفهمم که ما بی یاد او چقدر تنهاییم

چقدر حقیریم

و چقدر دلتنگ

دلتنگ یگانه دوست

به نظر من اگه با تمام وجود این اثر رو گوش بدید خودش میشه یه نوع عبادت.

میتونید با خدا درد دل و مناجات کنید

خواهش میکنم اگه دانلود کردید یا اگه آلبومش رو تهیه کردید یا دارید

هر بار به دقت از اول تا آخرش رو گوش بدید

توی خلوت خودتون

خلوتتون با خدا

اونوقت به حرفای من میرسید

(البته به دلیل سنگین بودن متن شعرها و سنگین بودن نوع آهنگ پردازی و اجرای استاد ناظری

 شاید واسه  اونایی که زیاد با موسیقی اصیل سر و کار نداشتن لازم باشه

 چندین و چند بار گوش  بدن تا مطلب براشون روان بشه و خوب جا بیفته)

بهتون پیشنهاد میکنم یه کپی کامل از این مطلب بگیرید

و هر وقت خواستید این اثر رو گوش بدید این مطلب رو هم در کنارش

 بخونید


یادگار دوست

نام اثر:  یادگار دوست

خواننده: شهرام ناظری

آهنگساز و تنظیم برای ارکستر: کامبیز روشن روان

کامبیز روشن روان

اجرا: ارکستر سمفونیک

سولیستها: محمد کیانی نژاد : نی

            حمید مبتسم: تار و سه تار

           مجتبی میرزاده: کمانچه

گوینده:

            عبداله آقازاده

 

بخش اول (روی الف):

تراک 1

گوینده:

ای دوست ! قبولم کن و جانم بستان     مستم کن و وز هر دو جهانم بستان

با هرچه دلم قرار گیرد بی تو . . .      آتش به من اندر زن و آنم بستان

ملودی ها دقیقا رو به خداست و خیلی راحت فاصله دلتنگی آدمی رو نشون میده.که ما چقدر دور و تنهاییم ...

گوینده:

ای زندگی تن و توانم همه تو!     جانی و دلی  ای دل و جانم همه تو

تو هستی من شدی از آنی همه من    من نیست شدم در تو  از آنم همه تو

 

حالا نوبت به زجه های ناظری میرسه که اینطور شروع میکنه

شهرام ناظری:

باز آی که تا به خود نیازم بینی               بیداری شب های درازم بینی (در آمد ماهور)

نی ،نی غلطم که خود فراق تو مرا          کی زنده رها کند که بازم بینی (در آمد ماهور)

هر روز دلم در غم تو زارتر است           وز من دل بیرحم تو بیزارتر است (گشایش)

بگذاشتی ام غم تو نگذاشت مرا             حقا که غمت از تو وفادارتر است (گشایش و فرود به ماهور)

بر من در وصل بسته می دارد دوست       دل را به عنا شکسته می دارد دوست (اشاره به دلکش)

زین پس من و دلشستگی بر در او          چون دوست دل شکسته می دارد دوست (فرود به ماهور)

 

حالا دوباره همین شعر رو این بار با تصنیف میخونه

تصنیف: داد ، خاوران

باز آی که تا به خود نیازم بینی

بیداری شب های درازم بینی

نی ،نی غلطم که خود فراق تو مرا

کی زنده رها کند که بازم بینی

هر روز دلم در غم تو زارتر است

وز من دل بیرحم تو بیزارتر است

بگذاشتی ام غم تو نگذاشت مرا

حقا که غمت از تو وفادارتر است

بر من در وصل بسته می دارد دوست

دل را به عنا شکسته می دارد دوست

زین پس من و دلشستگی بر در او

چون دوست دل شکسته می دارد دوست

 

گوینده:

خود ممکن آن نیست که بردارم دل   آن به  که به سودای تو بسپارم دل

گر من به غم عشق تو نسپارم دل      دل را چه کنم؟ بهر چه میدارم دل

 

در عشق تو هر حیله که کردم،      هیچ است

                                             هر خون جگر که بی تو خوردم،        هیچ است

از درد تو   هیچ روی درمانم نیست

                                                            درمان که کند مرا؟ که دردم     هیچ است

من بودم و دوش، آن بت بنده نواز

                                                        از من همه لابه بود و از وی همه ناز

شب رفت و حدیث ما به پایان نرسید

                                                     شب را چه گنه ، حدیث ما بود دراز

 

ملودی این قسمت هزاران حرف نگفته رو یکجا بیان میکنه

 

گوینده:

دلتنگم و دیدار تو درمان من است     بی رنگ رخت زمانه زندان من است

بر هیچ دلی مباد و بر هیچ تنی       آن چه از غم هجران تو بر جان من است

 

ببینید مولانا با یگانه محبوبش چگونه سخن میگوید

بیاید ما هم اینجوری باشیم.بیاید با یگانه دوست اینجوری حرف بزنیم

گوینده:

ای نور دل و دیده و جانم !  چونی؟     و ای آرزوی هر دو جهانم! چونی؟

من بی لب لعل تو چنانم که مپرس      تو بی رخ زرد من ندانم چونی

 

اینجا ملودی دقیقا  زرد رخی و پریشان حالی خودش رو به تصویر میکشه.

سنتور داره گریه میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

افغان کردم،بر آن فغانم میسوخت      خاموش کردم، چو خاموشانم میسوخت

از جمله کرانها برون کرد مرا         رفتم به میان و در میانم میسوخت

 

من درد تورا زدست آسان ندهم        دل بر نکنم ز دوست تا جان ندهم

از دوست به یادگار دردی دارم       که آن درد به صد هزار درمان ندهم

 

شهرام ناظری:

من درد تورا زدست آسان ندهم        دل بر نکنم ز دوست تا جان ندهم

از دوست به یادگار دردی دارم       که آن درد به صد هزار درمان ندهم (گوشه داد – سوز و گداز)

 شهرام ناظری


(روی ب)

تراک 2

گوینده:

اندر دل بی وفا غم و ماتم باد         آن را که وفا نیست ز عالم کم باد

دیدی که مرا هیچ کسی یاد نکرد؟    جز غم،که هزار آفرین بر غم باد

 

در عشق تو ام،نصیحت و پند چه سود؟     زهراب چشیده ام مرا قند چه سود؟

گویند مرا که،بند بر پاش نهید                دیوانه دل است،پام بر بند چه سود؟ (وای من با این بیت دیوونه میشم)

 

چشماتون رو ببندید و به موسیقی این قسمت خوب گوش بدید

دقیقا حس  در بند بودن رو تداعی میکنه.

اینجاست که باید بوسه زد بر دستان کامبیز روشن روان

 

وای اینجا مولانا اوج عشقش رو به خدا نشون میده

اوج خشوع در برابر محبوب

مولوی

گوینده:

من ذره و خورشید لقایی تو مرا         بیمار غمم عین دوایی تو مرا

بی بال پر اندر پی تو میپرم             من که شده ام،چو کهربایی تو مرا

 

شهرام ناظریخورشید

 

نمیدونم ، تاحالا چیزی در مورد سمای عارفانه شنیدید؟ رقص شترمرغ رو دیدید؟(رقص شتر مرغ رو هم

به سمای عارفانه تشبیه میکنن.اگه فیلم آواز گنجشک ها رو دیده باشید،میدونید چی میگم)

رقص عارفانه

رقص عارفانه شتر مرغ

کمانچه میرزاده اینجا دقیقا این حالت رو به تصویر میکشه (بی بال و پر اندر پی تو میپرم)

و زخمه های تار به این طرف و آنطرف افتادن عارف رو در حین سما نشون میده

گوینده:

غم را بر او گزیده میباید کرد        وز چاه طمع بریده میباید کرد

خون دل من ریخته میخواهد یار     این کار مرا به دیده میباید کرد

 

آبی که از این دیده چو خون میریزد            خون است، بیا ببین که چون میریزد

پیداست که خون من چه برداشت کند           دل میخورد و دیده برون میریزد

عاشق همه سال مست و رسوا بادا             دیوانه و شوریده و شیدا بادا

با هوشیاری غصه هر چیز خوریم            چون مست شدیم،هرچه بادا بادا

 

وقتی میگه هرچه بادا بادا،ملودی های متن غم رو فراموش میکنن و به پایکوبی مشغول میشن.

البته نه زیاد شاد.یه مستی عارفانه

 

شهرام ناظری:

دل در غم عشق مبتلا خواهم کرد          دل را سپر تیر بلا خواهم کرد

عمری که نه در عشق تو بگذاشته ام      امروز به خون دل قضا خواهم کرد (آواز راک عبدالله)

که الحق خوب از پس اجراش بر اومد.چون کلا راک خیلی سخته

 

گوینده:

از بس که برآورد غمت آه از من        ترسم که شود به کام بدخواه از من

دردا که ز هجران تو ای جان جهان!      خون شد دلم و دلت نه آگاه از من

 

شهرام ناظری:

از بس که برآورد غمت آه از من           ترسم که شود به کام بدخواه از من

دردا که ز هجران تو ای جان جهان!      خون شد دلم و دلت نه آگاه از من (آواز راک کشمیر)

اونایی که راک کشمیر رو تمرین کردن میدونن چقدر سخته

آفرین به استاد ناظری که اینقدر خوب اجرا کرد

 

شهرام ناظری:

تا با غم عشق تو مرا کار افتاد           بیچاره دلم در غم بسیار افتاد

بسیار فتاده بود اندر غم عشق           اما نه چنین زار که این بار افتاد

 

سودای تورابهانه ای بس باشد            مدهوش تو را ترانه ای بس باشد

در کشتن ما چه میزنی تیر جفا؟         ما را سر تازیانه ای بس باشد (تصنیف راک عبدالله)

شهرام ناظری

 

گوینده:

ما کار و دکان و پیشه را سوخته ایم               شعر غزل و دو بیتی آموخته ایم

در عشق، که او جان و دل و دیده ی ماست      جان و دل ودیده،هر سه را سوخته ایم

 

امیدوارم تونسته باشم حق مطلب رو بیان کنم . . .

دست استاد بزرگ کامبیز روشن روان و استاد شهرام ناظری رو برای ساخت این اثر فوق العاده میبوسم

وحالا نوبت به دانلود میرسه

دانلود یادگار دوست 1 درآمد ماهور

 

دانلود یادگار دوست 2 راک عبدالله و راک کشمیر

هوس میکده گلپا

سلام دوستان

این مدت چندتا آواز سنگین گذاشتم

این بار میخوان با یه آهنگ زیبا از گلپای خوش صدا یکم جو رو عوض کنم

آهنگ ساز : محمد حیدری

 خواننده : گلپا

آهنگ:هوس میکده

علی اکبر گلپایگانی

هوس میکده داره دل دیوونه من
نمیدونه بی تو ایام بهارو چه کنه
چه کنه چه کنه

آخه با خونه خراب غم عشق تو بگو
دل آشفته و بی صبر و قرارو چه کنه
چه کنه چه کنه

میدونی که هر شب این دیوونه تو
مست مست میاد بسوی خونه تو

میدونی که هر شب این دیوونه تو
مست مست میاد بسوی خونه تو

ای مسافر ای عزیزم ای بهار آرزویم
بی تو هر شب غم نشسته در کنارم روبرویم

بغض تنهایی شکسته ناله ام را در گلویم

هوس میکده داره دل دیوونه من
نمیدونه بی تو ایام بهارو چه کنه
چه کنه چه کنه

آخه با خونه خراب غم عشق تو بگو
دل آشفته و بی صبر و قرارو چه کنه
چه کنه چه کنه

میدونی که هر شب این دیوونه تو
مست مست میاد بسوی خونه تو

میدونی که هر شب این دیوونه تو
مست مست میاد بسوی خونه تو

دانلود هوس میکده

همایون در سوگ مشکاتیان

ابـــر آمد و باز بــر سبـــزه گــــــــــریست
بی بـــاده ارغـــوان نمی بایــــــــــد زیسـت
این سبزه کـــــــه امــــروز تماشاگه ماسـت
تا سبـــزه خاک مـــــــا تماشا گــه کیـــست

در فرهنگ ما رسم بر اینه که وقتی هنرمندی از دنیا میره دیگر هنرمندان و در مراسم تشییع جنازه ی او

قطعه ای در خور جایگاه وی و منطبق با جو مراسم میخوانند

این بار نوبت همایون است که برای زنده یاد مشکاتیان بخواند و چه تلخ میخواند

همایون در سوگ مشکاتیان

قطعه ای از مشکاتیان، برای مشکاتیان

قاصدک! هان، چه خبر آوردی؟
از کجا وز که خبر آوردی؟
خوش خبر باشی، اما، ‌اما
گرد بام و در من
بی ثمر می گردی
انتظار خبری نیست مرا
نه ز یاری نه ز دیار و دیاری باری
برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس
برو آنجا که تو را منتظرند
قاصدک...
در دل من همه کورند و کرند
دست بردار از این در وطن خویش غریب
قاصد تجربه های همه تلخ
با دلم می گوید
که دروغی تو، دروغ
که فریبی تو، فریب
قاصدک! هان، ولی... آخر... ای وای
راستی آیا رفتی با باد؟
با توام، آی! کجا رفتی؟ آی
راستی آیا جایی خبری هست هنوز؟
مانده خاکستر گرمی، جایی؟
در اجاقی طمع شعله نمی بندم خردک شرری هست هنوز؟
قاصدک
ابرهای همه عالم شب و روز
در دلم می گریند...
مهدی اخوان ثالث 

من هم کلیپش رو برای دانلود گذاشتم و هم فایل صوتی اون رو

دانلود کلیپ قاصدک-همایون در سوگ مشکاتیان

 

دانلود فایل صوتی قاصدک-همایون در سوگ مشکاتیان

آواز ماهور بانو دلکش

سلام بر دوستان گلم

چند روزی هست که خیلی ناخوشم.آخه بدجوری سرما خوردم.خدا کنه خوکی نباشه

این بار میخوام از بانو دلکش آوازی براتون بذارم که مطمئنم خوشتون میاد

ولی قبلش باید یه چیزایی رو توضیح بدم

دوست دارم وقتی این آواز رو دانلود کردید چندین و چند بار به دقت بهش گوش بدید

به نوع تحریر هایی که بانو دلکش استفاده میکنن و قدرت و شفافیت تحریر ها

چیزی که امروزه و در آوازهای خواننده های جدید کمتر دیده میشه

در آخر این آواز تصنیفی در دستگاه ماهور اجرا میشه

 شعر این تصنیف برای اجرا بسیار سخته

ولی ببینید با چه ظرافتی آهنپسازی شده و بانو دلکش چه زیبا این تصنیف رو اجرا میکنن

روزی که رفته بودم سر مزار استاد بنان ،بر مزار بانو دلکش هم رفتم و برای شادی روح ایشان

 فاتحه خوندم.خدایش بیامرزد

بانو دلکش

شعر آواز:

لب می گون تو پیمانه گفتم باز میگوییم ....... شرابش بوسه مستانه گفتم باز میگویم

سراسر زندگی را با همه افسونگری هایش ......حقیقت بین که من افسانه گفتم باز میگویم

 به مستی نکته های عشق را ای آشنای من......من غافل به هر بیگانه گفتم باز میگویم

شبی من بودم و مستی پریشان حالی و ظلمت ...... غزل از گیسوی جانانه گفتم باز میگویم

نوای دلکشی آمد که ناصر گفت و میگوید ...... لب می گون تو پیمانه گفتم باز میگویم

 

شعر تصنیف:

باز این دل غمزده آشفته تر آمده گرید به بهانه تو

این مرغ شکسته پر این طایر خسته  پر آید سوی خانه تو

ای دل به فدای تو نادیده وفای تو بشنو تو ترانه من

این دل که فنا شده پا بند وفا شده نالد به ترانه تو

تو زیبای منی گرمی صهبای منی چون عطر گلهایی

از گل تازه تری زیبا چون سحری شیرین تر از رویایی

شبها من دامن دامن میگریم میخندی بر من تا من میگریم

چون مه بر شبهای من میخندی شبها بر تب های من میخندی

خوش بی خبر از من غمزده ای آرام مرا تو بهم زده ای

بهشت امیدی   بهار جاویدی

 حسن جاودانه ای لیلی زمانه ای

زیبایی بلای دلهایی کی آگه ز هجران مایی

میکند دلم چرا دیوانه گری از دلم مجو دگر دیوانه تری

 آواز ماهور با صدای بانو دلکش را دانلود کنید

رزم مشترک

تصنیف رزم مشترک

تصنیف بسیار زیبای رزم مشترک رو زنده یاد پرویز مشکاتیان برای استاد شجریان آهنگسازی کردند

و این تصنیف سال ها قبل اجرا شد

مشکاتیان شجریان رزم مشترک

استاد شجریان  به تازگی در کنسرت اروپا این تصنیف رو با گروه شهناز دوباره اجرا کردند

همراه شو عزيز...تنها نمان به درد...كاين درد مشترك... هرگز جدا جدا... درمان نمي شود...دشوار زندگي...هرگز براي ما...بي رزم مشترك...آسان نمي شود...همراه شو عزيز...تنها نمان به درد...كاين درد مشترك... هرگز جدا جدا... درمان نمي شود...دشوار زندگي...هرگز براي ما...بي رزم مشترك...آسان نمي شود...

من فایل اجرای جدید رو ندارم ولی اجرای قدیمکی رو براتون میذارم تا دانلود کنید

امیدوارم همون اندازه که من از شنیدن این تصنیف لذت میبرم شما هم لذت ببرید

خیلی ها شاید این تصنیف رو با صدای محسن نامجو شنیده باشن

که البته یه کپی از همون اجرای استاد شجریان هستش با یه فرمت دیگه

 ولی به شما قول میدم که اجرای استاد شجریان هزاران بار زیباتر از اجرای دیگران هست

 

رزم مشترک را دانلود کنید

آواز اصفهان_استاد بنان-بانو مرضیه-بوی جوی مولیان

 برای دریافت بهترین آثار بانو مرضیه به لینک زیر مراجعه کنید

بهترین آثار بانو مرضیه

آواز اصفهان برای ما ایرانی ها همیشه دلنشین و آرامش بخش بوده

به یاد ندارم کسی از آواز اصفهان خوشش نیومده باشه

یکی از شیوه های من برای جذب کردن کسانی که به موسیقی سنتی روی خوش نشون نمیدن

و از سبک های دیگه بیشتر استقبال میکنن،به سمت موسیقی سنتی و آواز،معرفی آواز اصفهان

و دادن نمونه هایی از این آواز به اونها برای شنیدنه

این آواز یه سری داره که هرکسی رو که واسه اولین بار بخواد گوش کنه رو عاشق خودش میکنه

حالا اگه اون آواز رو بزرگان موسیقی سنتی ساخته و پرداخته باشند که دیگه بهتر

این بار میخوام یه آواز بسیار زیبا از اصفهان بهتون معرفی کنم

گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۴

خوانندگان: استاد غلامحسین خان بنان و بانو مرضیه

پیانو:استاد مرتضی خان محجوبی

ویلن:استاد حبیب  الله بدیعی

گوینده:روشنک

شعر:حافظ ( نمیدونم چه لقبی برای حافظ بذارم که برازنده ایشون باشه)

 بانو مرضیهبنان

یه نکته جالب در مورد این آواز زیبا اینه که صدای بانو مرضیه رو پیانو همراهی میکنه

و صدای بنان رو ویلن.و تضادی زیبا و لطیف بین این دو صدا با سازهای همراه وجود داره

گویی بانو مرضیه با صدای برنده و تیز خودش دل شنونده رو ریش ریش و زخمی میکنه

و بنان با صدای مخملین و نرم خودش روی زخم ها مرهم میذاره

سینه مالامال دردست ای دریغا مرهمی
دل ز تنهایی بجان آمد خدا را همدمی

چشم آسایش که دارد از سپهر تیزرو
ساقیا جامی بمن ده تا بیاسایم دمی

زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت
صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی

سوختم در چاه صبر از بهر آن شمع چُگل
شاه ترکان فارغست از حال ما کو رستمی

در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی

اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی

آدمی در عالم خاکی نمی آید بدست
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی

خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم
کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی

گریه ی حافظ چه سنجد پیش استغنای عشق
کاندرین دریا نماید هفت دریا شبنمی

در ادامه تصنیف زیبای بوی جوی مولیان رو خواهید شنید

که توضیحات اون رو قبلا تو همین وبلاگ نوشتم

دانلود آواز اصفهان بنان و مرضیه

برای دریافت بهترین آثار بانو مرضیه به لینک زیر مراجعه کنید

بهترین آثار بانو مرضیه

به یاد پرویز مشکاتیان

چه بخوایم و چه نخوایم باید قبول کنیم

باید قبول کنیم که دیگه در بین ما نیست

پرویز مشکاتیان

که دیگه شاهد ساخت قطعه های بدیعی همچون خزان ،سر انداز،دخترک ژولیده

و آهنگسازی تصنیف های ابر شاهکاری همچون دود عود ، جان عشاق،گنبد میناو ...

نخواهیم بود

موسیقی دانان و هنرمندان بزرگ ایران درباره ضایعه دردناک درگذشت پرویز مشکاتیان این چنین گفته اند

 مجيد انتظامي گفت: هنرمندي مثل پرويز مشكاتيان در ايران كم وجود دارد و به عقيده من اصلا ما همانند ايشان نداريم.
» حميدرضا نوربخش گفت: مشكاتيان يكي از استوانه‌هاي موسيقي ايران در سه دهه گذشته بود.


» ساكت: «مشكاتيان» درختان برومندي در موسيقي ايران پرورش داد

» ناهيد: درگذشت مشكاتيان ضايعه‌اي وحشتناك براي موسيقي ماست


» عباس سجادي معتقد است مشكاتيان سعدي موسيقي ايراني است كه با آثار سهل و ممتنع هر مخاطبي را به شگفت و تحسين وا مي‌داشت.
» پيام معاون هنري براي درگذشت مشكاتيان، «خزاني زودهنگام به موسيقي ايران زد»


اگه یادتون باشه چندبار از معجزه مشکاتیان حرف زدم و گفتم که وقتی اولین بار  تصنیف جان عشاق

رو شنیدن جوری از خود بیخود شدم تشنج گرفتم

گنبد مینا هم همین کار رو با من میکنه

حتی اگه روزی هزرا بار این آثار رو گوش کنم باز هم برام تازه گی دارن و تمام بدنم رو به لرزه در میارن

چه سری در نوای مشکاتیان هست،،، خدا میدونه

من فقط همین قدر بگویم که کافیه قطعه ای توسط مشکاتیان ساخته شده باشه  حتی اگه اون رو کسی

با سوت اجرا کنه یا مثلا با دهن زمزمه کنه تاثیر گذار خواهد بود

این میتونه به این دلیل باشه که خود استاد مشکاتیان بار ها گفته بودند که "من در هنگام

نواختن یک قطعه در آسمان سیر میکنم و هزاران کیلومتر از زمین خاکی دور میشوم"

بذارید به یاد این عزیز بزرگوار چند اجرای جاودان ایشون رو براتون بذارم تا دانلود کنید

 

قطعه خزان

از یکی از دوستانم که سنتور نواز هستند و مدت زیادی شاگرد آقای پشنگ کامکار بودند

شنیدم که میگفت آرزوی هر نوازنده سنتور اینه که روزی بتونه قطعه خزان رو

به همان زیبایی و ظرافت مشکاتیان اجرا کنه

فکر کنم همین جمله کافی باشه برای توصیف زیبایی این اثر

قطعه خزان را دانلود کنید


سرانداز

شک ندارم همه این قطعه رو حداقل یکبار شنیدن

چیزی نمیگم فقط گوش کنید

سرانداز را دانلود کنید


چهار مضراب

با توجه به احترام زیادی که برای استاد پایور قائل هستم

ولی میشه گفت مشکاتیان در نواختن چهار مضراب سرآمد همگان بود

مشکاتیان با لطافتی خاصی چهارمضراب رو اجرا میکنه

و نشون میده که علاوه بر سرعت بالای مضراب حس و روح خاصی در چهرمضراب وارد میکنه

چهار مضرابی که برای دانلود میذارم یکی از شاهکارهای مشکاتیان در این قطعه به حساب میاد

چهار مضراب مشکاتیان را دانلود کنید


مشکاتیان سه تار

حتما میدونید که مشکاتیان از خردسالی با نواختن سه تار آشنا شد

و البته اولین اجرای سه تار رو در ۸ سالگی در برنامه ای برای مدرسه تجربه کرد

یه تک نوازی از ه تا ر ایشون دارم زمانش خیلی کمه ولی گ.ش گردنش خالی از لطف نیست

سه تار مشکاتیان را دانلود کنید


اینها قطره هایی از اقیانوس هنر ابر موسیقیدان ما بودن

برای درک بیشتر عظمت کار مشکاتیان و تاثیر وی بر هنر و موسیقی ایران پیشنهاد میکنم تمام آثاری رو

 که مشکاتیان برای شجریان آهنگسازی کرده بار ها وبار ها گوش بدید

آثاری همچون

جان عشاق ، بیداد ، گنبد مینا ، دستان ، آستان جانان ، دود عود ، نوا و مرکب خوانی و . . .


پیکر استاد بزرگ موسیقی ایران را

روز پنجشنبه، دوم مهرماه ساعت 10 صبح 

 از مقابل تالار وحدت به سوی آرامگاه ابدیش 

 همراهی خواهیم کرد.

 

وداع با پرویز مشکاتیان