بهشت خواب
سلام
ابتدا میخوام در مورد آلودگی هوا یک نکته ای خدمتتون عرض کنم
در این روزها آلاینده های هوا به میران خطرناکی زیاد شده و این آلاینده ها آسیب های زیادی به سیستم
تنفسی و قلبی عروقی وارد میکنند
یکی از راههای پیشگیری این است که از ماسک های فیلتردار استفاده کنیم
روزانه حداقل یک لیوان آب کرفس مصرف کنید یا از کرفس در خورش و غذاهای مصرفی استفاده کنید
مواد موجود در کرفس باعث تصفیه خون از سرب (سرب آزاد شده از اگزوز خودروها)
و تا حدودی چربی سوزی میشود (کاهش سطح LDL )
امشب میخوام یک ترانه ی بسیار زیبای کردی را برایتان معرفی کنم (ناگفته نماند که خودم کرد هستم)
این ترانه بهشت خواب نام داره (بهشتی خه ون)
ملودی بسیار رویایی است و فضای لازم برای رساندن مفهوم شعر را ایجاد میکند
ابتدا شعر ترانه رو به کردی مینویسم و ترجمه ی اون رو به فارسی زیر هر بیت مینویسم
بعد تفسیری راجع به مفهوم شعر و هدف اصلی شعر خدمتتون عرض میکنم
ابتدا ذکر این نکته ضروری است که معانی و مفاهیم در شعر کردی
در مقایسه با شعر فارسی بسیار متفاوت است
شعر کردی بی پروا تر و باز تر در مورد بعضی از مسائل بحث میکند
و در خلال این موضوعات مفهوم اصلی خود را نهاده است
قبل از معرفی و ترجمه ای این ترانه باید بگم که ترجمه ی این ترانه نمیتونه تمام زیبایی های اون رو که در زبان کردی نمایان میشه به نمایش بگذاره ولی به هر حال من تلاش خودم رو میکنم که مفهوم و زیبایی این شعر رو انتقال بدم
بهشتی خه ون (بهشت خواب)
خواننده: هومه ر دزه ای
دونی شه و بینیم له خه وی
له سر جی بر مانگه شه وی
خوم خزانده سر جی فینک
نه م هیشت بر هناسه م که وی
دیشب او را در خواب دیدم
وقتی در زیر نور مهتاب خوابیده بودم
خودم را جابجا کردم
تا گرمای نفسم او را نرنجاند
(در جای خنکتر بستر خوابیدم تا گرمای بدنم اذیتش نکند
و وقتی به خوابم می آید محیط خوابم خنک باشد)
قژی خاوی
با لی داوی ئالوزاوی
جار جار دای ده پوشت لاچاوی
خوایه گیان چندم خوش ده وی
موهای خیسش
که باد آن را پریشان کرده بود
گه گاه چهره اش را میپوشاند
خدا چقدر او را دوست دارم
زور به ئاسپایی و به نرمی
دمم برد بو لوی گرمی
چاوی هه ل هیناو پی گووتم
خه ونم ئه دی تو هاوسه رمی
با آرامی و به نرمی
لبم را نزدیک لبهای گرمش بردم
چشمانش را باز کرد و گفت
خواب میدیدم که تو همبسترم هستی
نه ی هیشت هه ستم
گرتی دستم لوی گه ستم
موچرکیچی خوشی دای گرت
سرتاپای هه ناو و هه ستم
نگذاشت بلند شوم
دستم را گرفت و لبم را بوسید (لبم را گزید)
لرزی بسیار خوشایند
سراسر وجودم را فرا گرفت
ویک را تا ملا بانگ دانی
تیک هالان و دست له ملانی
له ناکاو ده نگی ملای هات
دای بریم له بژنی جوانی
تا هنگام اذان صبح
در آغوش هم بودیم
به ناگاه صدای اذان آمد
و مرا از آن خوش قامت زیبا جدا کرد
به سرسامی
به ناکامی بی آرامی
به جیم هیشت بهشتی خه ونم
چاوم پر بو له گریانم
مات و متحیر
با ناکامی و ناراحتی (ناآرامی)
بهشت خوابم را ترک کردم
و چشمانم پر از اشک شد
----------------------------------------------------------
هرچند سعی کردم تا آنجا که میشود معنی و پیام شعر را انتقال بدهم ولی به هر صورت آن زیبایی و لطافتی را که یک کرد با شنیدن این شعر بدان دست میابد را نمیتوان با این ترجمه انتقال داد
تحلیلی در باب این ترانه:
فضای ملودی عارفانه است
از همان ابتدا صدای ساز (شمشال) که صدایی شبیه نی دارد این فضا را القا میکند
شاید بعضی ها فکر کنند که این شعر فقط یک ماجرای عاشقانه را روایت میکند
ولی در اصل اینگونه نیست
این روایتی عارفانه است
شاعر نقل میکند که دیشب در خواب معشوق را دیدم (اینجا منظور معبود است)
و به توصیف زیبایی او میپردازد
شاید برای کسانی که با ادبیات کردی آشنایی ندارند روایت عارفانه ی اینچنینی
کمی نامتعارف باشد ولی در ادبیات کردی از عشق بصورت بسیار بی پروایانه سخن سخن میگویند
از دیر باز اینگونه بوده و این بخشی از ادبیات کردی است
عاشق عشق بازی خود را با معشوق روایت میکند
و بعد میگوید صدای اذان مرا از خواب بیدار کرد
و من به ناچار و برای ادای نماز از خواب بیدار شدم و بهشت خوابم را ترک کردم
و چشمانم پر از اشک شد
این همان چیزی است که اکثر عارفان از آن نالیده اند
که اغلب شریعت و سخت گیری های متشرعان، عارفان را رنجانده است
و شریعت اغلب مانعی برای طریقت و عرفان است (البته شریعتی که صحیح ادا نشود
وگرنه راه رسیدن به طریقت، شریعت است)
همانگونه که منصور حلاج رنجها کشید
و حافظ میفرماید:
چو منصور از مراد آنان که بر دارند بر دارند
همانطور که شیخ عطار نیشاپوری میفرماید:
پیر ما از صومعه بگریخت و در میخانه شد
در صف دردی کشان دردی کش مردانه شد
و همچنین مولانای بزرگ میفرماید:
گفت ای نا صح خمش کن چند پند پند کمتر کن که بس سخت است بند
سخت تر شد بند من از پند تو عشق را نشنا خت دا نشمند تو
(مثنوی دفتر سوم صفحه 294)
امیدوارم توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم
ترانه بهشت خواب را دانلود کنید
یکی از دوستان در بخش نظرات این مطلب، در مورد یک مجله ی موسیقی انلاین توضیح داده و لینک آن را نیز برای دانلود گذاشته است
مطالب مفیدی در این مجله آورده شده که پیشنهاد میکنم شما هم دانلود کنید
http://musicmagazine.ir/online/
http://musicmagazine.ir/47-number-9-iranian-music-magazine.html
این هم اطلاعاتی در مورد این مجله
مجله موسیقی ایرانیان در این شماره از خوانندگان پاپ با محسن یگانه و از اهالی موسیقی کلاسیک ایرانی با هنرمندانی چون پری ملکی، محمد معتمدی، سیامک سپهری(سرپرست گروه رستاک) و پرواز همای مصاحبه کرده است. دیگر گفتگوی پراهمیت این شماره مصاحبه با دکتر صادق طباطبائی یکی از نزدیکان امام خمینی و امام موسی صدر در رابطهی فقه و موسیقی است.
از مقالات اختصاصی این شماره می توان به نوشتههایی چون «بررسی تاثیر پخش سوپر مارکتی بر اوضاع موسیقی کشور»، «نوشته ای برای علت موفقیت آلبوم «همه اقوام من» گروه رستاک»، «نوشته ای از مارسل پروست نویسنده ی فرانسوی در ستایش موسیقی زشت»، «آیا نسل جدید موسیقی پاپ ایران زنده خواهد ماند؟»، «حلال یا حرام بودن آواز بانوان»، «نوشته ای در باب قانون کپی رایت» و نوشته ای برای موضوعاتی چون «تاثیر فقدان استاد در موسیقی پاپ نسل امروز» و «سرگرمی یا جدی بودن موسیقی پاپ» اشاره کرد.
گزارش های اختصاصی مختصر تصویری و متنی از کنسرت های اخیر هنرمندان موسیقی کلاسیک چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، شهداد روحانی (اجرای ارکستر سمفونیک تهران)، حمیدرضا متبسم، کیهان کلهر، جلال ذوالفنون، حسام الدین سراج، سامان احتشامی، همایون شجریان، سالار عقیلی، علی قمصری، محسن شریفیان و همچنین گزارش مختصر از کنسرتهای اخیر هنرمندان موسیقی پاپ ایران چون احسان خواجه امیری، محسن یگانه، رضا صادقی، حمید حامی، بنیامین بهادری، حمید عسکری، علی لهراسبی، فریدون آسرایی، فرزاد فرزین و گروه آریان از مطالب دیگر این شماره به حساب میآید.
شایان ذکر است که حجم این شماره دو و نیم برابر شماره های پیشین این مجله الکترونیکی است و علاوه بر مصاحبه هایی که ذکر شد مقاله ها و پرونده های مفصلی در رابطه با موضوعات مختلف موسیقی را در خود داراست. از پروندهی مهم این شماره می توان به «پرونده مفصل کنسرت ها در ایران» و «پروندهای مفصل در باب رابطهی فقه و موسیقی» اشاره کرد که مطلب دوم حاوی نوشتهای به قلم دکتر صادق طباطبائی در رابطه با شناخت اسلام، فقه و رابطه اش با موسیقی است. از دیگر مطالب این شماره می توان به معرفی همهی آلبومهای موسیقی کشور (در سبکهای گوناگون) که از 1 خرداد تا 10 آبان منتشر شده اند و تعدادشان به حدود 80 آلبوم میرسد اشاره کرد.